Annelies Grymonprez is een gediplomeerd INPP-therapeut.
De INPP-methode gaat uit van het idee dat leer- en gedragsproblemen ontstaan door het onvoldoende doormaken van de primitieve reflexen.
Normaal evolueren de primitieve reflexen tijdens het eerste levensjaar, maar bij sommige kinderen gebeurt dit niet volledig. Dit valt voor wanneer ze bijvoorbeeld motorische mijlpalen hebben overgeslagen of een andere ontwikkeling hebben doorgemaakt.
Resultaat; een lichaam dat niet uitvoert wat de hersenen willen. In plaats van voluit te kunnen gaan in de klas, zit de motoriek in de weg. Dit kan aanleiding geven tot secundaire leer- en gedragsproblemen.
Moeilijkheden met schrijven, lezen, stilzitten, concentratie,… kunnen een duidelijke aantoonbare origine hebben in het lichaam, die objectief kan worden vastgesteld. Primitieve reflexen zijn immers hét bewijs van een onrijp centraal zenuwstelsel, m.a.w. de motoriek is nog niet rijp genoeg voor complexe leertaken.
Via specifieke oefeningen kunnen deze reflexrestanten alsnog geïntegreerd worden, waardoor uw kind zich opnieuw verder kan ontplooien.